Samenwerking

Voor het organiseren van jouw eettafel, zijn allerlei soorten samenwerking mogelijk. Bijvoorbeeld voor wat je nog zoekt. Hieronder een aantal voorbeelden waarvoor je een samenwerkingspartner kunt benaderen:

  • Een locatie, wel of niet in combinatie met een kookgelegenheid. Bedenk in welke organisaties of verenigingen er vaak met elkaar wordt gegeten? Dit kan een kantine zijn van je sportvereniging, school of je werk, een buurthuis, (wijk)restaurant, een restaurant van een bejaardentehuis of bijvoorbeeld een museum. Omdat er op deze locaties al gekookt wordt en er ook mensen werken die dit goed kunnen, is het eenvoudiger om een eettafel neer te zetten. Zet hierbij niet in op het huren van de locatie, maar op samenwerking.
  • Een leuke activiteit. Ben je op zoek naar extra aankleding van je eettafel? Bijvoorbeeld een optreden, workshop of lezing? Bedenk wat je interessant vindt en ga op zoek naar mensen, verenigingen of andere organisaties die dat aanbieden. Lokale organisaties willen graag extra bekendheid en zeker als het gaat om een goed doel, kun je hen gerust benaderen om mee te werken.
  • Vrijwilligers. Zeker als je een grote eettafel organiseert, zijn extra handen meer dan welkom. Veel mensen doen vrijwilligerswerk, of vinden het leuk om dit eens te doen. Organiseer je bijvoorbeeld een eettafel in je wijk? Vraag je buren dan ook om mee te helpen. Vaak zijn er ook vrijwilligersorganisaties in uw stad of dorp, die u kunnen helpen om vrijwilligers te zoeken. En denk hierbij ook aan social media. Via Twitter, Facebook of LinkedIn kun je eenvoudig een grote groep mensen benaderen met een concrete vraag.
  • Gasten. Heb je wel een eetgelegenheid en een locatie, maar geen gasten? Of wil je graag eens andere gasten dan die dagelijks bij je binnen komen? Zoek naar samenwerking met organisaties die werken met andere doelgroepen, zoals een buurthuis, een cultureel centrum, jongerenwerkers, ouderenadviseur, noem maar op. 
  • Geld. Een etentje organiseren kost geld. Kijk onder financiën hoe je aan geld kunt komen. 
  • Bij het zoeken naar samenwerkingspartners, is het net als bij sponsoren, belangrijk om te bedenken waarom deze verenigingen of organisaties met je zouden willen samenwerken. Is de (sport)vereniging op zoek naar nieuwe leden? Wil het wijkrestaurant bekender worden onder een nieuw publiek? Zijn er bejaardentehuizen die graag hun bewoners in contact brengen met mensen van andere leeftijden?