Publiciteit

Zeker als je een eettafel organiseert met veel mensen, kan het interessant zijn om publiciteit te zoeken. Als je dit ruim van te voren doet, dan kun je dit gebruiken om samenwerkingspartners te vinden of om gasten uit te nodigen. Maar het is natuurlijk ook leuk om de (lokale) krant uit te nodigen bij je eettafel. Dit kan zowel je eettafel, als je samenwerkingspartners publiciteit opleveren, wat het extra interessant maakt om met jou samen te werken.

Coalitie Erbij verspreidt landelijk een persbericht over Kom erbij & schuif aan. Zelf een persbericht schrijven voor je lokale media? Hieronder vind je een aantal tips.

Persbericht schrijven

  • Plaats bovenaan de pagina ‘Persbericht’, dan is dat voor de ontvanger duidelijk. Begin daarna uw bericht.
  • Beantwoord in ieder geval de volgende vragen: wie doet wat, voor wie, waar, wanneer (en hoe laat), waarom en hoe.
  • Vermeld al je sponsoren, geldschieters en andere sympathisanten.
  • Misschien kun je een citaat toevoegen?
  • Vergeet vooral niet om te vermelden dat je activiteit deel uitmaakt van de Week tegen Eenzaamheid.
  • Onderaan tik je een ‘Noot voor de redactie’. Daaronder vermeld je je website als je die hebt, de website www.samentegeneenzaamheid.nl, naam en telefoonnummer van je contactpersonen.
  • Maak het geheel niet langer dan één A4tje.
  • Misschien wil je een foto bijvoegen?
  • Maak gebruik van de logo’s die je onderaan deze pagina vindt en en voeg ook je eigen logo(’s) toe als je die hebt.

Je eettafel interessant maken

Ook kun je je eettafel extra interessant maken voor de pers door de volgende tips op te volgen:

  • Bekende Nederlanders en/of lokale bekendheden erin te betrekken. Het kan ook gaan om mensen die alleen in je doelgroep een zekere naam en faam hebben opgebouwd. Denk ook aan de burgemeester, wethouders, lokale beroemdheden
  • Je activiteit opvallend te maken. Hoe ongewoner de activiteit, hoe meer nieuwswaarde.
  • Je activiteit relevant (onmisbaar) te maken voor heel veel mensen. Je kunt de omvang van je activiteit ook vergroten door heel veel mensen op de been te brengen door gericht veel mensen uit te nodigen. Denk aan persoonlijke uitnodigingen, uitnodigingen aan organisaties en bedrijven, posters, raamaffiches, sandwichborden. Hang zoveel mogelijk posters op in scholen, gemeentelijke instellingen zoals bibliotheken en ziekenhuizen, enz. Maak gebruik van sociale media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn.
  • Er komen  meer mensen als er iets te halen valt: iets lekkers, iets gezelligs, iets moois of iets interessants.
  • Een sterke emotie op te roepen: woede, ontroering of verdriet.
  • Je activiteit een aantrekkelijke naam te geven.
  • Je activiteit visueel aantrekkelijk te maken, zodat er iets te filmen is: extreem veel lampionnen, een superlange rij ansichtkaarten, of honderden vliegers.

Het versturen van persberichten

  • Stuur  persberichten in ieder geval naar lokale media: lokale radio en televisiezender(s), regionale dagbladen en/of huis-aan-huisbladen. Adressen vind je op www.missmag.nl.
  • Op deze site kun je ook op zoek gaan naar andere media die voor jou relevant zijn.
  • Vergeet het bericht niet op je eigen website te zetten!
  • Bel het bericht na, om je verzoek om aandacht mondeling verder toe te lichten.

Ga je persberichten en andere berichten versturen die iets te maken hebben met de Week tegen Eenzaamheid? Wij ontvangen graag een exemplaar van je persbericht zodat ook wij je eettafel kunnen promoten. Je kunt deze mailen naar week@coalitieerbij.nl