Digitale buurtplatformen om mensen te verbinden

Ledenveradering Coalitie Erbij 2016

In deze sessie gaven Elma van Dongen en Marit Oude Engberink een inkijkje hoe digitale community’s mensen verbinden. Elma is van Mijnbuurtje.nl en Marit van Mijnbuurtwelzijn.nl. Want hoe weet je nou welk digitaal buurtplatform je moet kiezen?

Er zijn namelijk nogal wat buurtplatformen. Het zijn een soort Facebooken, maar dan om bewoners te helpen in hun buurt meer dingen samen te gaan doen, te delen en te beleven. Zoals Elma vertelt: uit onderzoek blijkt dat bewoners die elkaar en hun buurt goed kennen, zich prettiger, veiliger en gelukkiger voelen. 

De verschillende community’s hebben hun eigen functionaliteiten en kenmerken. Zo zijn er open en besloten platformen. En platformen die vooral vraag en aanbod van spullen en diensten koppelen en platformen die meer op gezamenlijke activiteiten en gemeenschappelijkheid zijn gericht. Vooraf is dus de vraag: wat wil je bereiken en onder hoeveel mensen? 

Mijnbuurtje

De basis van de Mijnbuurtje-aanpak, vertelt Elma, is ‘weten waar je de mosterd moet halen’. De site verbindt bewoners, bedrijven en verenigingen met elkaar. Doel is dat mensen meer met elkaar samen gaan doen in de buurt. 

Er zijn 27 ‘Mijnbuurtjes’ actief of aan het opstarten in diverse steden. Elke buurt die met Mijnbuurtje in zee gaat krijgt zijn eigen online dorpsplein (met eigen look & feel) waarop alles te zien is wat er in de buurt is: hulpvraag en hulpaanbod maar vooral ook nieuwtjes, spullen, winkels, agenda, gemeentenieuws en veel meer. Deze veelzijdigheid zorgt voor veel levendigheid. 

Heel belangrijk zijn de ‘offline’ buurtverbinders – en met hen wordt begonnen. Buurtverbinders zijn vrijwilligers die ervoor zorgen dat zowel online als ‘op straat’ mensen in de buurt zich meer met elkaar verbinden. Ze beheren het online dorpsplein en helpen de minder digitaal vaardige bewoners met het gebruik van het platform. Zij krijgen vooraf een training van drie dagen. 

Mijnbuurtwelzijn

Ook Mijnbuurtwelzijn.nl wil dat mensen meer met elkaar samen gaan doen in de buurt. Doel is ‘samenredzaamheid’ bevorderen: zorgen voor elkaar, elkaar helpen, samen activiteiten doen en elkaar leren kennen. Simpelweg ook: omdat familie en vrienden toch steeds vaker op afstand wonen, is het fijn als je bij mensen kunt (en durft) aan te kloppen om een uurtje de babyfoon neer te zetten of te vragen samen een zware bank van de aanhanger te tillen. 

Waar Mijnbuurtje.nl per buurt een eigen website inricht, is Mijnbuurtwelzijn.nl een website waar iedere Nederlander gratis gebruik van kan maken. Maar het heeft natuurlijk pas zin als er meer mensen in de buurt meedoen. Daarom wordt het gebruik in een buurt in samenwerking met opdrachtgevers offline ondersteund. Ook zijn er zaken als cadeaukaarten en een buurtkit beschikbaar om het gebruik een zwengel te geven. 

Gebruikers?

Dat is heel divers, bij beide platformen. Juist de leeftijdsgroep waar eenzaamheid het sterkst manifesteert, 75+, is moeilijk met digitale middelen te bereiken. Voor hen zijn de offline componenten van het digitale platform belangrijk. Marit noemt ook dat juist om die reden Mijnbuurtwelzijn.nl samenwerking wil met welzijnsorganisaties. 

Welke wijken?

Een opmerking uit de zaal is dat juist in buurten waar veel mensen wonen met minder sociale competenties, dit soort initiatieven minder zullen aanslaan. Hoewel ze juist daar wel wenselijk zouden zijn. Elma noemt dat juist gemeenten Mijnbuurtje.nl benaderen voor wijken met problematiek. Maar zij start graag in wijken waar de energie zit om een community tot een succes te maken. Als dan de eerste community loopt en lokale professionals de methode kennen, dan komt een community ook in andere wijken sneller van de grond. 

Lees ook: