De Luisterlijn

De Luisterlijn
Eenzaamheid is het vaakst terugkomende onderwerp in de gesprekken bij de Luisterlijn, voorheen Sensoor. De hulplijn is dag en nacht bereikbaar voor een gesprek op afstand per telefoon, chat of e-mail. Aandacht is onmisbaar in de samenleving en is bovendien een aanvulling op formele zorg en welzijn.

Over ons

Al ruim 50 jaar is de Luisterlijn in Nederland met meer dan 238.000 gesprekken per jaar de grootste hulpdienst op afstand. De Luisterlijn is er voor iedereen die ergens mee zit en daarover wil praten. Zij kunnen anoniem in een persoonlijk en vertrouwelijk gesprek hun hart luchten, stoom afblazen en als ze daar behoefte aan hebben, worden doorverwezen naar andere hulpverleningsinstanties. Gesprekken worden gevoerd door ruim 1.100 speciaal hiervoor opgeleide, vrijwilligers.

Eenzaamheid

Eenzaamheid is het meest gehoorde thema. De Luisterlijn speelt een belangrijke rol in het verlichten van eenzaamheid. Vanwege het ontbreken van een netwerk bellen, chatten of mailen veel mensen met de Luisterlijn. Ze willen even een stem horen, hebben soms dagen niemand gesproken. Ook onder mensen met een groot sociaal netwerk komt eenzaamheid voor. Ze kunnen of durven (op dat moment) hun verhaal nergens kwijt. Vanwege de anonimiteit van de hulpdienst, luchten zij hun hart bij de Luisterlijn.

Mens-tot-mensgesprek

Voor de meeste mensen is de Luisterlijn een steuntje in de rug. De vrijwilliger van de Luisterlijn kan eenzaamheid niet oplossen maar wel verzachten. Door een mens-tot-mensgesprek voelt de ander zich erkend en gehoord en kan verder afglijden in een negatieve spiraal worden voorkomen. Waar mogelijk probeert de vrijwilliger te stimuleren om de gevoelens van eenzaamheid aan te pakken.

De Luisterlijn is kernlid van Coalitie Erbij.


Werkgebied

Landelijk

Contact

Informatie wijzigen? Vraag nu een link aan om je gegevens aan te passen. Je ontvangt hem op het bij ons bekende e-mailadres.